14.07.2017

Gofore panostaa taiteeseen

Gofore panostaa taiteeseen

Teknologiayritys Gofore panostaa suomalaiseen kuvataiteeseen. Yritys hankki Taikosta 12 taideteosta Tampereen-toimistoonsa. Taiteen avulla on tarkoitus lisätä työn tekemisen virikkeellisyyttä ja luovuutta.

 

taiko

Elina Ruohonen: Nimetön.

 

Teoksista suurin osa on abstrakteja maalauksia Elina Ruohoselta ja Jukka Virkkuselta. Mukana on myös valokuvateoksia Vesa Aaltoselta.

Elina Ruohonen ja Vesa Aaltonen ovat turkulaisia taiteilijoita, Jukka Virkkunen puolestaan muutti vastikään Helsinkiin useiden Brasiliassa vietettyjen vuosien jälkeen.

Kolmikosta Ruohonen on opiskellut kuvataidetta Tampereella ja muuttanut sittemmin takaisin kotiseudulleen Varsinais-Suomeen. Vesa Aaltonen tunnetaan erityisesti abstrakteista luontovalokuvistaan. Jyväskylästä lähtöisin oleva Jukka Virkkunen on taidekuraattorin arvion mukaan tulevaisuuden nimi suomalaisessa taidekentässä.

 

taiko

Jukka Virkkunen: Heat.

Gofore on vuonna 2002 toimintansa aloittanut, kasvuhakuinen digitalisaation palveluyritys. Goforessa työskentelee yli 300 ihmistä, ja se valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2017.

"Haluamme, että yrityksemme kasvu heijastuu muuallekin. Taiteilijoiden tukeminen sopii tähän hyvän tekemisen kulttuuriimme", Goforen toimitusjohtaja Timur Kärki kertoo.

Henkilökunta sai vaikuttaa Taikosta hankittujen taideteosten valintaan. Useiden vaihtoehtojen joukosta seuloutui lopulta kiintoisa yhdistelmä abstrakteja taideteoksia Tampereen keskustassa sijaitseviin toimitiloihin.

 

taiko

Vesa Aaltonen: Kevät, sarjasta "Mielikuvia".

 

Yritykset ovat peräänkuuluttaneet helppoja ja monipuolisia kanavia taidehankinnoille. Marraskuussa avattu Taiko vastaa tarpeeseen tarjoamalla paitsi laajan valikoiman suomalaista kuvataidetta myös esimerkiksi taidekuraattorin palveluita, vaihtuvia näyttelyitä, tilausteoksia ja suunnittelukilpailujen järjestämistä.

Taikoa ylläpitävän Demosarten toisen omistajan Pia Edmanin mukaan yritykset ovat Taikolle tärkeä kohderyhmä.  Taikossa on huomattu, että yritykset hankkivat taidetta muun muassa lisätäkseen henkilökunnan ja asiakkaiden viihtyvyyttä ja ilmentääkseen arvomaailmaansa.

"Taiteen hankkiminen voi olla esimerkiksi tapa profiloitua suomalaisen kulttuurin ja suomalaisten taiteilijoiden tukijana", Edman sanoo.